Ayo Bagikan..kisah Ammar, Penghafal Quran Yang Kehilangan Separuh Kepala

Friday, May 5th, 2017 - Islam


 

Kisah mengharukan datang dari Malaysia. Seorang remaja bernama Ammar adalah penghafal Al Quran yang belum lama ini mengalami kecelakaan. Kecelakaan yang ia alami membuat kepalanya hanya tersisa setengah. Tempurung kepala Ammar harus diangkat setelah kecelakaan itu, bahkan otak kirinya terluka parah, seperti dilansir Siakapkeli, Selasa (17/11/2015).

Ibu Ammar, Bushra Haji Yusoff mengatakan, “Alhamdulillah dia masih mampu senyum walaupun keadaanya amat parah kerana melibatkan kecederaan otak, lebih-lebih lagi sebelah kiri.” Sebelum mengalami kecelakaan, Ammar sudah menghafal 11 juz Al Quran.

Waktu itu ia hendak pulang ke rumah untuk mengambil gamis yang dipakainya ke kelas hafalan. “Musibah yang menimpa karena hendak pergi ambil jubah dari asrama ke sekolah sebab malam ada kelas tahfiz,” lanjut sang ibunda. Meski sudah mulai pulih, Ammar masih belum diperbolehkan berbicara terlalu banyak. “Sebab itu belum boleh bercakap tapi faham semua perkataan orang. Untuk pulih ia perlu waktu bertahun-bertahun dan sekarang ini sudah masuk setahun delapan bulan,” tandas Yusoff.
Sumber: viva.co.id

Ayo Bagikan..kisah Ammar, Penghafal Quran Yang Kehilangan Separuh Kepala | admin | 4.5